Berlinbilder

Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge, som man säger ;)
Nu har jag äntligen tagit mig tid till att rensa bland mina bilder från Berlin, och här kommer de, i urval förstås, jag tror inte det hade funkat att lägga ut 200 bilder här!

Dag 1- Tisdag
Anlände till Berlin, tog en tur på Historiska Museet (som var enormt stort och pampigt), för att sedan gå på lite rundtur längs gatorna innan vi slog oss ner för en drink i solen!
Sedan tillbaka till vandrarhemmet för en (äcklig) middag, men vi gick ut på kvällen och käkade nachos och drack en drink till! Bra första dag!


På båten

Domkyrkan, mäktigt!

Minnesmonument

Minnesmonument över judiska barn

Drink of the evening - Sex on the beach (asgod)

Dag 2 - Onsdag
Vi skulle till Riksdagshuset men vi fick inte komma in pga terrorhot för ett par år sedan, så vi gick på rundvandring till en massa monument för att sedan ta det lite lugnt med en milkshake.
På eftermiddagen gick vi till ett museum som handlade om judarnas historia, och gick på en guidad tur om judarnas förhållanden under Förintelsen. Riktigt intressant och guiden var jätteduktig!
Dagen avslutades med gemensam middag med klassen och sedan en drink på uteservering!


Här har ni Riksdagshuset. Pampigt det också!

Man kan nästan säga att vi har stått på Berlinmuren... ;)

Ett sovjetiskt monument

Probably the best milkshake ever...

Ett otroligt stort monument över Förintelsen. Det består bara av sådana här stenblock i olika höjd, och marken ser ut att gunga. Konstnären har dock aldrig berättat varför han gjort just detta, så det är ingen som vet varför, man kan bara gissa...

Bild från Förintelsemuseet som fanns under marken, under alla dessa stenblock. Otroligt gripande museum.

Turistbild vid en del av den gamla muren.

Väntar på mat!

Skål!

Dag 3 - torsdag
Vi började våran dag med ett besök på ett gammalt fängelse, där det satt politiska fångar, och det användes diverse tortyrmetoder för att få ur dem information. Bland annat tvingades de sitta i ett beckmörkt rum, utan fönster och med en dörr som inte kändes, i flera dagar i sträck. Tänk vilken klaustrofobi man hade fått?
Dagen fortsatte med ett besök på ett sovjetisk monument i en park, som vi just då mest bara ville få avklarat för att vi var så hungriga, haha. Men det var ganska mäktigt (dock tog jag inga bilder..)
Sedan begav vi oss till ett murmuseum, läste om den och tog mycket bilder. Också mycket intressant.
Dagen avslutades med världens godaste middag på världens mysigaste lilla mexikanska restaurang, och sedan drinkar på uteservering! (känns som att jag skrivit det innan?? förstår inte detta!)


På fängelset

Så här kunde en cell se ut. Hoppas ni inser hur litet det här faktiskt är, det är typ tre-fyra meter djupt.

En annan cell..

Förhörsrummet

Vid muren!



På murmuseet. Detta var en flykttunnel från Öst till Väst under Murens tid. Jag har för mig att den var cirka 120 meter lång, gick under hus och vägar och såklart muren, och genom denna tunnel räddades 57 personer, därav namnet. Beundransvärt!

På murmuseet. Just nu är vi väldigt högt uppe, för att kunna se och ta foto av muren uppifrån. Detta är ett av de ställena där det fanns två murar, med så kallat ingemansland mellan, där det fanns vakter, hundar hetsade till att anfalla allt som rör sig, och även minor. Så inte helt enkelt att ta sig igenom här..

Avslutar med en bild på mig och Emilia från när vi är på väg för att hitta restaurang för kvällen! Bilden är tagen med min digitalkamera, därav den lite sämre kvalitén. Men aja!

Dag 4 - fredag
Cirka klockan åtta var vi utpackade i bussen, för att lämna Berlin bakom oss. Men på vägen så stannade vi för att besöka ett koncentrationsläger, som vi också ska göra ett projekt om (anledningen till hela resan).
Det var otroligt rörande och obehagligt att vara där, att tänka på vad som faktiskt pågått där för bara 70 år sedan..
Vår guide berättade hemska berättelser om fångarna, speciellt en som berörde mig. Det var en berättelse om en sköterska som skötte om de nyfödda barn som föddes i lägret. Men eftersom mödrarna var så undernärda, kunde de inte mata sina egna barn, de var tvungna att bli matade med mjölkpulver. Men det fanns inte tillräckligt, så sköterskan var tvungen att välja...
Det var en väldigt intressant upplevelse, och man blev verkligen tagen av att vara där. Om man är intresserad så rekommenderar jag det verkligen..




En staty till minne av fångarna..

Ingången till själva lägret. Här låg innan rader av baracker, men de förstördes av sovjeterna.

En bok fylld med fångarnas namn. Säkert hundra namn per sida och ni ser ju så tjock boken är!

Man ser det inte riktigt på bilden, men detta område var otroligt stort, och det var här barackerna låg.

Det fanns också ett fängelse på området, här kommer några bilder därifrån.

Jag vet inte riktigt vad det här var, men det ser ju inte speciellt trevligt ut, eller hur?

De hade gjort speciella rum för alla nationaliteter. Dock fanns det inget för Sverige, eftersom det bara fanns tre-fyra stycken fångar där. Men Norge fanns.

Ganska läskig bild från Polens rum..

Jag hann aldrig gå in i det här rummet, men dessa gubbarna var lite lagom läskiga, så de förtjänade en bild. Jag blev skiträdd när jag kollade över på andra sidan och såg dessa...

Krematorium/gaskammare...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0